Vad är E-sport och hur kan man spela?

I Sverige idag förs det en väldigt intressant argumentation om vad E-sport är, hur det utförs, vem som kan utföra E-sport och framför allt om det ska klassas som en sport och idrott eller ren underhållning för den som utför aktiviteten. Diskussionerna är stundtals infekterade och riksidrottsförbundet haltar i förklaringar till varför eller inte E-sportutövarna ska kunna räkna in sig som medlemmar i förbundet. Det är inte alltid lätt att hänga med i svängarna men vi ska försöka förklara och reda ut begreppen någorlunda så att du själv kan skapa dig en uppfattning och kanske hittar ett nytt intresse som kan leda till landslagsnivå.

Esports betting

Spelen som spelas är indelade i fyra grupper, Realtidsstrategi, Action Real-time strategy, First person shooter och sport- och fighting-gruppen. De är alla lite olika utformade och olika populära. Realtidsstrategispel kretsar kring att bygga och forma sina trupper, sina lag och lägga en spelstrategi. Action Real-time strategy är även det ett strategispel men med automatiskt genererade trupper och lag som ska vinna över motståndaren. First person shooter är en grupp av spel där skjutbilden från spelarens vapen är i första synfältet, väldigt realistiskt. Sport- och fighter-spelen har naturligtvis alla möjliga sporter, serier och kända idrottsprofiler som deltagare i dem.

Hur E-sport blev ett fenomen världen över

Själva utförandet av E-sport sker framför en dator eller en så kallad spelkonsol och spelarna är uppkopplade och ihopkopplade via internet eller lokala uppkopplingar och intranät. I större omfattning och utveckling sägs det att den ekonomiska krisen och arbetslösheten i världen och Asien under slutet på 90-talet gjorde att bland annat bredbandsuppkopplingar växte lavinartat i ett land som Sydkorea. De arbetslösa ungdomarna behövde någon form av sysselsättning och det kom att bli E-sport. Sydkorea bildade år 2000 ett E-sportförbund som ingår under sport- och idrottsdepartementet och med spelet Starcraft banade de väg för en explosionsartad utveckling som de än idag ligger långt fram i.

Större turneringar inom E-sport i olika länder

Redan år 2000 hölls en av de större turneringarna i Asien, i Seoul närmare bestämt. Den kallades World Cyber Games och dominerade ett antal år, till den grad att den rent allmänt kallades E-sportens OS. Turneringen hölls ett sista år, 2013, i Kina. Idag finns ett flertal olika turneringar runt om i världen. En av Skandinaviens största kallas Fragbite Masters och år 2015 låg prissumman på hela 600 000 kronor. The international är en turnering i spelet Dota 2 som även är känt för sina höga prissummor och samlar massor av duktiga internationella spelare. Även Intel Extrem Masters som spelades första säsongen 2006/2007 har riktigt stora vinstsummor.

E-sport och var man hittar möjligheter att spela

När man vill spela E-sport är det på nätet man ska leta. Ofta har man en vän eller bekant som håller på med E-sport och det kan vara ett sätt att gå på ett arrangemang som LAN-kvällar eller mindre turneringar som svenska Dreamhack arrangerar. Här får man snabbt en bild av vad E-sport är, vilka spel som spelas och kan hitta rätt nivå och motståndare för sitt eget spel. För den sociala spelaren kan även den lokala baren vara en bra mötesplats. Här har ofta baren en sportig inriktning med viktiga matcher på TV, samtidigt som du kan utmana dig själv och dina vänner på E-sportturneringar.

Några av de mest kända spelen inom E-sport

Från början kunde man spela turneringar i spel såsom Nintendo eller det mest kända turneringsspelet Netrek, vilket var bland de första på marknaden där man i lag spelade ihopkopplade över internet. Det stora genomslaget kom med spelet Starcraft som slog stort i Asien. År 2004 kom ett av de mest kända spelen, World of Warcraft. Utvecklaren var densamma som för Starcraft och spelet blev en succé världen över. De mest välkända spelen med sportinriktning är utan tvekan FIFA:s fotbollsspel. Inom kategorin firstshooting-spel har spelet Counter-Strike en helt egen kolumn och det är omåttligt populärt. Det finns helt klart ett spel för var och en.

Det är väldigt viktigt med grafik och liknelser i de olika spelen och användarna är kritiska. Antingen ska det vara så realistiskt som möjligt eller helt i en fantasivärld. I spelet World of Warcraft äger handlingen rum i ett land för Avatarer och indelningen är klassisk då olika grupper ska överta makt och ordning från varandra. Här finns valmöjligheter som ger förutsättningar för att forma sina aktörer och nyttja dem på bästa sätt. Spelarna kombinerar de valmöjligheter som finns med de som de kommer över under spelets gång och skapar karaktärer med olika förmågor och kunskap. Detta för att spelen ska bli varierande och utmanade i varje spelomgång.

Sammanfattning

Att spela E-spel är till största delen en fritidssysselsättning och en lek men precis som spelet fotboll har det utvecklats till att utmana spelare världen över. Med noggranna förberedelser, kunskap, fokus och energi har spelare dominerat på olika spelscener världen över och därmed har de olika stora spelutvecklarna gett sig in i leken. Idag går det att leva på E-sporten om man är duktig, det finns universitetsutbildningar i ämnet E-sport och utveckling av spel och därmed knackar även Svenska E-sportsförbundet på dörren till sportens högborg, Riksidrottsförbundet, för att få ta del av den etablerade sportkakan. Detta är en spännande utveckling och diskussionerna är långt ifrån klara.